TVR MOLDOVA - partenerul media al cursei „Chișinău Criterium 2019”

Partenerul media al celei de-a șasea curse anuale urbane de ciclism „Chișinău Criterium 2019” este portalul de știri TVR MOLDOVA. Cursa va avea loc pe 26 mai și se va desfășura de-a lungul străzilor centrale din Chișinău. Participanții la competiție urmează să depășească trei distanțe la alegere: 15 km, 30 km sau 60 km.

18 mai, 11:19150
Roger Federer sare în apărarea lui Nick Kyrgios

Nick Kyrgios a șocat din nou lumea tenisului. După ce a făcut la Roma, australianul a fost amendat. Acesta a părăsit terenul după ce s-a certat cu un suporter și a fost sancționat de arbitru. Kyrgios a aruncat cu un scaun în teren, după care a plecat la vestiare. Roger Federer consideră că o amendă este suficientă pentru jucătorul de 24 de ani.

17 mai, 13:00210
Un nou premiu pentru Messi

Lionel Messi a mai primit un premiu, dar de această dată unul care nu recompensează performanțele sportive. Starul Barcelonei a primit "Creu de Sant Jordi" (crucea Sfântului Gheorghe), una dintre cele mai mari distincții civile acordate de provincia Catalunya, depășită doar de Medalia de aur a "Generalitat de Catalunya".

17 mai, 10:41230
23 aprilie, 06:4682

Cursele de drag. Viorel Țapeș. Fotografiile mele


Cursa de drag (din engl. drag racing, se citește ca „drăg”) este o cursă de sprint de viteză, pe distanța de 402 m (un sfert de milă). Mai rar se organizează curse de jumătate de milă (aprox. 804 m), de ⅛ milă (201 m) sau de o milă (1609 m). În esență, cursele de drag reprezintă cursele de accelerare pe o pistă dreaptă. Aceste curse sunt deosebit de cunoscute în SUA, unde se organizează deja de peste jumătate de secol.


În ultima vreme, drag-racing-ul au devenit foarte popular în țara noastră. Acele curse ilegale de noapte, care arătau mai mult a huliganism, s-au transformat într-un gen de sport legal, cu reguli clare, clasificări și campionate naționale anuale.

Viorel Țapeș este campion actual al RM la cursele de drag din categoria „Street-2”, precum și câștigător al medaliei de bronz în 2016. D-nul Țapeș a urmărit de-a lungul anilor dezvoltarea acestui sport în țara noastră. Amuzant este faptul că el a devenit sportiv profesionist abia în 2016, fiind deja bărbat matur, însă, chiar din prima tură a cursei a reușit să câștige un loc de frunte în clasamentul general.

În acest articol, Viorel Țapeș va relata despre felul cum s-a născut în inima lui acea pasiune față de drag-racing, cum a participat la cursele de stradă pe mașinile tatălui (model „Lada-Vaz Jiguli”) și cum a reușit să ia locul 3 când a revenit după o pauză de 10 de ani.

Moldova, Chișinău, 1978

„Dintotdeauna am vrut să devin pilot de curse. Încă din grupa pregătitoare la grădiniță, dădeam la vale mașinuțele mele și urmăream care o să ajungă prima. Sincer să fiu, atunci visul meu se limita doar la acest joc.”

Parcul de distracții, Moldova, Chișinău, 1975

„Chiar fiind deja matur, încă nu știam unde se fac antrenamente pentru piloții profesioniști de curse. Părinții meu posedau un automobil de marca „Pobeda”. Tatăl îmi permitea să-l pornesc, să-i încălzesc motorul și să-l „repar”, de fapt, mai degrabă, să nu-i încurc tatălui s-o facă. Însă acest proces de „reparație împreună” îi oferea tatălui meu posibilitatea de a-mi explica felul în care funcționează automobilul. Când am aflat mai multe lucruri despre automobil cu privire la „ce”, „cum” și „de ce”, în mine s-a trezit un interes sincer față de autovehicule.”

Primul meu permis de conducere, pe care l-am primit la 14 ani

Moldova, Chișinău, 1991

„La vârsta de 12 ani am mers la clubul de karting. Acest hobby a durat un an. Anume în acest club sportiv am simțit euforia vitezei și unității omului cu tehnologia. Mai târziu, părinții mei au procurat un alt automobil: VAZ 21061. A fost  un vehicul bun, deoarece cu el mi-am petrecut tinerețea. Ne-a slujit 17 ani. Datorită acestui automobil au cunoscut drag-racing-ul, deși, pe vremuri nimeni nu auzise de acest termen. Pentru noi, acestea erau doar niște curse de stradă obișnuite. Însă recunosc că pe atunci aceste curse nu se considerau un gen de sport legal. Ca și orice altceva nou, cursele noastre aveau un caracter de huligan: accelerări bruște la semafor și primele probleme cu poliția rutieră. „Profesionalismul” nostru se determina prin întrecerile cu vreun conducător auto aleatoriu din traficul rutier. Mi-am dat seama foarte repede că profesionalismul nu poate fi măsurat în asemenea condiții, deoarece este nevoie de un regulament bine definit, teritoriu special amenajat, care să corespundă 100% tuturor cerințelor și, mai ales, să nu pună în pericol viața șoferilor și a pietonilor.”

„Anul 2007 a fost crucial în cariera mea sportivă în curs de formare. În anul acesta a luat viață proiectul primului meu automobil sportiv. Aceasta a avut loc din întâmplare. Așadar, am intrat în posesia unui BMW de seria 3 cu o caroserie E30 și motorul „М52 В28”, unul dintre primele motoare de agest tip în Chișinău, care, de fapt, se instala la modelele mai moderne. Acest „amestec” a dat naștere unui „sportscar” foarte dinamic, care mai târziu a devenit o legendă în cercurile restrânse ale „CDD”. Cu părere de rău, după aceasta a urmat o pauză de 10 ani.”

Campionatul curselor de drag. Prima etapă, Moldova, Chișinău, sectorul Telecentru, 2016

„10 ani mai târziu, mi-am procurat un BMW E30 Sedan cu doar 400 de dolari. Prin urmare, starea autovehiculului nu era nici pe aproape bună. Urma să fac un mare volum de lucrări de reparație. Însă am obținut oportunitatea de a-mi asambla propriul automobil sportiv. După doi ani, autovehiculul, ale cărui piese au fost instalate de mine, era gata de probă! După acest caz, nu mi-a dispărut entuziasmul de a mai repara ceva. Mereu îmi apare dorința de a perfecționa ceva, de a mări capacitatea de funcționare. În plus, puterea mai mare mărește șansele unei performanțe mai bune pe pistă. Dar întrebarea este: unde și cum? Din fericire, în timpul celor 10 ani de retragere din sport, cursele de drag au atins un nou nivel de dezvoltare în republica noastră. Atunci când am revenit, cursele de drag deveniseră deja un gen de sport oficial, în cadrul căruia se organizau campionate anuale și existau deja favoriți. Cu toate că eram începător, în acel an, la campionatul național am luat locul 3 în categoria „STREET 2”. În continuare, am obținut victorii regulat și cu mare ușurință.”

Campionatul curselor de drag. Etapa a II-a. Moldova, Bălți, 2016

Campionatul curselor de drag. Etapa a III-a. Moldova, Bălți, 2016

Campionatul curselor de drag. Finala. Premierea. Moldova, Chișinău, 2016

Cupa in memoriam Dmitri Crivorucenko. Locul 3. Moldova, Tiraspol, 2017

DRAG DAY-2017”. Moldova, Bălți

Cupa Independenței. Locul 2. Moldova, Bălți

„Unul dintre cele mai frumoase aspecte ale automobilismului este că-l poți practica la orice vârstă. Dacă credeți că o experiență solidă în conducerea autovehiculului prezintă un avantaj, credeți greșit. Din contra, cu cât mai vigilent conduceți mașina prin oraș, cu atât mai greu va fi să depășiți reflexele formate și să treceți la stilul de curse.

Pentru a putea rivaliza cu alții, știu bine că trebuie să-mi pregătesc bine calul de fier, ceea ce mă va costa mai multe mii de lei.”

„2018 mi-a adus o nouă idee de proiect. Entuziasmul victoriilor obținute mă provoca să creez ceva nou, de aceea aveam nevoie de o nouă mașină. Ca mașină de bază mi-a servit BMW E36 Compact cu motor diesel.

Mi-a trebuit mult timp pentru a pregăti automobilul. În plus, mă presa timpul și finanțele. Am reușit să finisez asamblarea automobilului sportiv abia la a doua etapă a campionatului național 2018. Cu toate că proiectul a fost unul brut, la a treia etapă a campionatului am luat locul 2, iar conform rezultatelor finale ale campionatului am luat locul 1!”

Federația de automobilism din RM. Moldova, Chișinău, 2018

„Aș vrea să pot schimba gândirea oamenilor, care cred că piloții de dragstere sunt niște ucigași, care conduc cu viteze mari pe străzi și care calcă pe toți în calea lor. În realitate, lucrurile nu stau așa. De regulă, antrenamentele au loc noaptea, când probabilitatea pericolului este redus, adică sunt mai puține mașini în trafic și pietoni pe străzi. Pe lângă aceasta, locul de antrenament este o zonă mai pustie, departe de case, de exemplu, terenurile/poligoanele abandonate. Antrenamentele din timpul nopții ajută la dezvoltarea gândirii și atenției. Majoritatea piloților de drag-racing respectă regulile traficului rutier: toată adrenalina o eliberăm în timpul competițiilor.

Pentru mine, cursele sunt stilul meu de viață. Îmi plac oamenii pasionați de viteză. E minunat să stai în afara orașului, de exemplu, pe teritoriul fostului aerodrom din Bălți, unde se adună câteva zeci de sportivi, iar zgomotul motoarelor se aude de departe și asfaltul se încălzește de la cauciucurile arse. Într-adevăr, aceasta este o adicție a oamenilor care se află „la aceeași lungime de undă”. Îndată ce mă așez la volan, îmi pun centura și pornesc motorul, mă simt o altă persoană. Anume pentru această senzație am ajuns să iubesc cursele de drag.

În plus, antrenamentele mă învață să conduc mai sigur automobilul prin oraș. Mă simt încrezut la volan, nu mă pierd în trafic. Îmi cunosc vehiculul, mă cunosc pe mine și știu ce trebuie să fac în caz de urgență.

În încheiere, aș vrea să mă adresez tuturor celor care au rămas cu impresiile vechi despre drag-racing, precum că acesta ar avea legături cu lumea criminală. Sunt sigur că, dacă oamenii ar afla mai multe lucruri despre acest sport, l-ar privi cu alți ochi. Sper că povestea mea a adus măcar o mică schimbare spre bine.”

sursa sporter.md
0
Noutați asemănătoare